Stěhování není jen o převezení nábytku do nového bytu. Je s ním spojena i spousta administrativních úkonů, jejichž zanedbání by mohlo vést k závažným problémům a finančním ztrátám. Jednou z těchto povinností je i přepis energií a služeb na nového majitele. Pokud přepis neprovedete, budete muset stále platit za vodu, plyn a elektřinu v původním bydlišti, zatímco pokud se nepřihlásíte k odběru energií v bydlišti novém, můžete se dopustit černého odběru. V prvním případě se vystavujete riziku výrazných finančních ztrát, v tom druhém vám dokonce hrozí i trestní stíhání. Rozhodně se proto vyplatí tyto povinnosti nezanedbat, a postarat se, aby přepis proběhl tak, jak má.
Jaké dokumenty budeme potřebovat k přepisu
To, jaké dokumenty budou k přepisu elektřiny, plynu či vody potřeba, závisí na podmínkách konkrétního dodavatele. Většinou však je základem vyplnění formuláře, který specifikuje konkrétní odběrné místo a současně i oba zákazníky, toho, který se od služeb odhlašuje, a toho který se přihlašuje. Někteří dodavatelé požadují od přihlašovaného odběratele doložení jeho kupní či nájemní smlouvy. Jelikož dodavatel energie není vždy tím samým subjektem jako distributor, je obvykle nutno podepsat také plnou moc, která opravňuje dodavatele k jednání s distributorem namísto odběratele. Součástí dokumentace nutné k přepisu odběrného místa na nového odběratele by měl být také předávací protokol, ve kterém je přesně zaznamenán stav měřičů v okamžiku převodu. Na to byste neměli nikdy zapomenout, protože se tak vyvarujte možných sporů o výši vyúčtování v budoucnosti.
Jak získat potřebnou dokumentaci nutnou k převodu energií
Veškeré potřebné formuláře, spolu s přesnými informacemi, jak v konkrétních případech při přepisu postupovat, najdete na webu konkrétních dodavatelů energie, případně v jejich zákaznických centrech.
S jak dlouhou dobou musíme při přepisu počítat?
Doba, kterou budete potřebovat k přepisu, se liší nejen podle konkrétního dodavatele, ale také podle toho, jak s ním jednotlivé strany přepisu komunikují. Pokud se s protistranou domluvíte na co nejrychlejším dodání potřebných dokumentů dodavateli energie, může být přepis hotový do týdne, možná i mnohem dříve. Pokud se společně s protistranou dostavíte do kanceláře či na kontaktní místo dodavatele osobně, není výjimkou, že je převod odběrného místa uskutečněn na počkání.
Jak vidíte, převod odběru energií není žádná věda. Pokud se vy i vaše protistrana předem připravíte a nachystáte si všechny dokumenty, není důvod, proč by vám tato administrativní povinnost měla vaše stěhování nějak výrazně komplikovat. V žádném případě byste však na tuto povinnost neměli zapomenout, jelikož by vás to mohlo přijít poměrně draho.